(O]2] S\WANS{®{ 2SR at journalijcir.com

&k RESEARCH ARTICLE

ISSN: 2395 -5775

CENTRE FOR LANGUAGE AND COMMUNICATION STUDIES,
CHINHOY1 UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, ZIMBABWE

Mungwari Teddy*

Abstract

This article explores the framing of First Lady Grace Mugabe’s entry into mainstream politics in 2014. It examines press representation of
Grace Mugabe’s nationwide rallies which consequently led to the purge of former Vice President Joice Mujuru from ruling party Zimbabwe
African National Union Patriotic Front (ZANU PF). The paper then explores purges of Bulawayo Provincial Affairs Minister Eunice Sandi
Moyo and Hurungwe East Member of Parliament Sarah Mahoka; as well as National Political Commissar Saviour Kasukuwere. The article
demonstrates that factionalism and succession struggles within the ruling party contribute to the purges of members thereby exacerbating
divisions in the political party that has been in power since independence in 1980. The paper argues that while party members’ alleged
ambitions into powerful positions and corruption charges against them, presidential succession seems the biggest challenge behind the
acrimonious and brutal purges which leaves the national economy bleeding. The first section of the article analysed The Herald, The Sunday
Mail, Daily News and The Standard newspapers, that is, state-controlled and privately owned newspapers respectively. In the second
section, the state-controlled daily, The Herald and the privately- owned Daily News were used to examine how they framed the purges of
ZANU PF ruling party members; as well as intriguing succession dynamics. The two newspapers are the most widely read dailies in
Zimbabwe. The article concluded that The Herald, a national public newspaper was used as a mouthpiece of Team Lacoste [a faction within
ruling party, pushing for Vice President Emmerson Mnangagwa to succeed President Mugabe; pitying another faction Generation 40 (G40)
which is behind Grace Mugabe] while Daily News somewhat adopted a middle of the road approach. Both newspapers were, however,

rather sensational in their reportage.

Key Words: The Herald, Daily News, ZANU PF, Gamatox, Weevils, Team Lacoste, Generation 40,

Factionalism, Mainstream Media, Succession, Purges.
INTRODUCTION

This article is an attempt to understand the causes,
factors and motivations influencing the seemingly never
ending internal factionalism and succession struggles
that lead to purging of ZANU PF members. It examines
press representation of Grace Mugabe’s nationwide
rallies which consequently led to the purge of former
Vice President Joice Mujuru from ruling ZANU PF party.
The paper then explores purges of Bulawayo Provincial
Affairs Minister Eunice Sandi - Moyo and Hurungwe
East Member of Parliament Sarah Mahoka; as well as
an attempt to oust National Political Commissar Saviour
Kasukuwere. Intriguing succession dynamics are also
explored.

In 2014, former Vice President Joice Mujuru and her
allies were purged out from both government and
ZANU PF. Soon after 2013 general elections, two
factions within ZANU PF emerged. This paper argues
that although there had been denial by the ruling party
leadership on the existence of factions; initially
manifesting as Gamatox (a faction allegedly led by
Joice Mujuru) and Weevils (a faction aligned to one of
the Vice Presidents Emmerson Mnangagwa), reality
revealed that these factions really existed. The Weevils
hatched a plot to purge Gamatox members and the
grand scheme was to use First Lady Grace Mugabe to
viciously attack Mujuru through her “nationwide rallies”.

Following Grace Mugabe'’s scathing and acerbic attacks
of Mujuru, the next strategy of Weevils to annihilate
those perceived aligned to Mujuru was purging of
Provincial Chairpersons. Matyszak (2015) contends that
in order to gain control of the provinces and preclude
nominations to the Presidium, the plotters deemed
necessary the removal of the nine allies of Mujuru who
were provincial chairpersons, elected at the end of
2013, since the Politburo had directed the ‘suspensions
of suspensions’ in early September 2014. After the
Provincial Chairpersons had been got rid of their
positions, the next move by the plotters was to purge
senior officials allegedly aligned to Mujuru faction.
Having slandered Mujuru’s allies through the public
media with increasingly outlandish and unsupported
allegations the next move was to expel senior members
of the Mujuru faction, including Mujuru herself. All these
events were called ‘Pre December Epic Congress
Purges’ (Mungwari, 2016).

This article contends that two days after the end of the
Congress, on 9 December, 2014, the dismissal of Mujuru
and seven ministers and one deputy minister was
announced, not by Mugabe but, by the Chief Secretary
to the President and Cabinet, Dr Misheck Sibanda (The
Herald & Daily News, 10 December, 2014). Considering
the purge of ZANU PF officials pre and post December
2014 Congress, the ruling party could be likened to a
hen eating its own chicks — a former revolutionary party
devouring its own.

Framing of ZANU PF purges and Succession Dynamics
Correspondence and Reprint Requests: Mungwari Teddy

Received: June, 9 2017 | Accepted:July, 20 2017 |

Published Online: August, 28 2017

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (creativecommons.org/licenses/by/3.0)

Conflict of interest: None declared | Source of funding: Nil



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

It should be pointed out that despite the relentless and
scurrilous nature of allegations levelled against Mujuru
and allies (labelled as ‘cabal’ and then as ‘putschist
cabal’), both before and after Congress, they were
later cynically brushed aside as inconsequential by
Jonathan Moyo, who stated that the allegations were
merely normal “political banter” to be expected
between rival groups in a pre-election environment
(Mungwari, ibid).

The ‘hope’ that purging Mujuru and her allies would get
rid of factionalism and succession battles proved a
political mirage because fresh internal struggles and
fissures immediately reared their ugly heads in ZANU
PF post 2014. Two distinct factions, Team Lacoste and
Generation 40 (G40) began their fight; and the media
became the battleground. This paper argues that there
are no permanent friends and enemies in politics, but
only permanent interests. This truism is reflected in
President Robert Mugabe’s Machiavellian leadership
over decades. Events since the 1970s have shown that
Mugabe’s politics is driven by one overriding interest —
winning, consolidating and retaining power — and
expediency even if it means dumping those who helped
him to the top. Mugabe’s springboard into the ZANU
leadership was what became known as the Mgagao
Declaration, signed by young guerrilla fighters at the
main ZANLA training camp in Tanzania at the height of
the liberation struggle in 1975 (Mazarire, 2011).
Mugabe was then elevated to the ZANU leadership at
a special congress in Chimoio, Mozambique, in 1977.
The congress formally booted out the founding party’s
leader Ndabaningi Sithole.

As if this was not enough; fast events to independence
in 1980 and after: in 1982, Mugabe dismissed his
coalition partner, the late Joshua Nkomo and a number
of ZAPU ministers from his cabinet accusing them of
plotting to overthrow the government. Nkomo’s dismissal
effectively ended the government of national unity that
was established in 1980 at Zimbabwe’s independence.
However, Mugabe and Nkomo later reunited in 1987
after Gukurahundi, in what became as the Unity Accord.
These events show that Mugabe has no permanent
friends as he does not hesitate to get rid of those who
seem to threaten his interests and power. Ever since
Mugabe came into power as ZANU PF leader and
President of Zimbabwe he has shown that his politics is
all about protecting his interests even if it means
betraying those who helped him get into power in the
first place. As this article argued earlier, Mujuru was
booted out of ZANU PF in 2014 after being accused,
on unattested allegations, of plotting Mugabe’s ouster
and even assassination in order to pave way for her
elevation. Her husband — the late General Solomon
Mujuru — who helped Mugabe to the top — fell out with
him and died in mysterious circumstances in 2011. The
long list of political heavyweights dumped by Mugabe
include former ZANU PF secretary general Edgar

Tekere (Tekere, 2007); party founding member Eddison
Zvobgo, former ZANU PF secretary for administration
Didymus Mutasa and former war veterans leader
Jabulani Sibanda, among others.

This article argues that unsurprisingly, First Lady Grace
Mugabe (Secretary for Women’s League) did not take
long to learn Mugabe’s Machiavellian political style.
She spearheaded the purging of Mujuru as she
castigated her in almost all of the rallies she held in
2014 ahead of the ZANU PF’s acrimonious congress. As
this paper postulates, Grace continues to show that she
is cut from the same cloth as her husband with her
political deception and purges.

In a dramatic move on 22 February 2017, members of
the Women’s League demonstrated against Hurungwe
East Member of Parliament Sarah Mahoka and
Bulawayo Provincial Affairs Minister Eunice Sandi-Moyo,
her former allies who have been sidelined and purged
from the league. Mahoka previously appeared to be
one of the untouchables in ZANU PF, spitting venom at
Grace Mugabe’s enemies, like a true lieutenant. With
Mahoka on her side, Grace could choose not to launch
direct attacks at her enemies when it suited her, leaving
the job to fearless Mahoka. Vice President Emmerson
Mnangagwa was at the receiving end of Mahoka’s
acerbic attacks on 10 February 2016: “Do not be like a
duck which just quacks as its ducklings perish. Please
stand up and speak out..” (The Herald, 11 February,
2016). Mahoka lashed out at Mnangagwa while
challenging him to open up on his presidential ambitions.
The outspoken Mahoka also accused Mugabe’s
spokesperson George Charamba of promoting
factionalism in ZANU PF and advancing Mnangagwa’s
succession agenda through state media (Mungwari &
Vhutuza, 2016).

In this paper and in the context of the foregoing
discussion, it argues that Mahoka, who appeared ready
to do battle for Grace, has been dumped by the
wayside. Mahoka, together with Grace’s deputy, Sandi-
Moyo, were dumped by the Women’s League after
being accused of undermining the First Lady in public
meetings and corruption charges, among other
unattested allegations. Ironically, one of the accusations
now being used against Mahoka is that of insulting
Mnangagwa and challenging Charamba’s work.

This article argues that the problem for the duo can be
traced back in 2014 when women forced the change of
the ruling party’s constitution to adopt a clause that had
been abandoned that reserved one VP position to a
woman. When the women clamoured for the VP post,
their target beneficiary was First Lady Grace Mugabe.
The demand was seen as a G40 move to replace
Mnangagwa with Grace. Team Lacoste was sceptical
about the whole demand but was forced to accept it.
Sandi-Moyo pushed hard in 2015 for ZANU PF to
adopt a quota system which party insiders argue was

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 767



Mungwari Teddy

designed to block Mnangagwa’s ascendency. The move
would have seen Grace being elevated to become Vice
President, putting her at an advantage in the race to
succeed Mugabe. The removal of Mahoka and Sandi-
Moyo suggests that Grace has perfected her husband’s
art using and dumping political allies (The Zimbabwean
Independent, 7 April, 2017).

It is important to note that in 2015 Grace dumped
seven youth provincial chairpersons who include
Godfrey Tsenengamu and Godwin Gomwe soon after
the purging of Mujuru. Other party leaders who have
been used and dumped by Grace in her short political
career include former Women's League secretary
Oppah Muchinguri-Kashiri, who worked closely with
Grace to oust Mujuru in 2014, hoping for promotion
(Mungwari, 2016).

Given the foregoing revelations of purges,
unexpectedly on 3 April, 2017, ZANU PF members
demonstrated against the party’s national commissar
Savior Kasukuwere proving, yet again, that no one is
safe in ZANU PF. Kasukuwere — hitherto close to Grace
— was accused of fanning factionalism and planning to
topple Mugabe (which is a treasonous charge). This
paper argues that Joice Mujuru plotters used the same
serious allegation in order to purge her.

The first part of the paper analyses press
representation purges of Mujuru and her allies’ from the
ruling party. The article then examines how the state-
controlled Herald and the privately-owned Daily News
framed the purges of Sarah Mahoka and Sandi-Moyo
as well as the attempt to get rid of Savior Kasukuwere
from both his position and the party.

Grace Mugabe’s Entry into Main Stream Politics

“People say | want to be president, why not? Am | not
Zimbabwean?” The 49-year old said when addressing
veterans of the county’s liberation struggle at her farm in
Mazowe. Zimbabwe’s First Lady Grace Mugabe has
announced her candidacy to succeed her husband, 90-
year-old President Robert Mugabe, when he leaves (Mail
& Guardian, October 23, 2014).

First Lady, Grace Mugabe’s entry into active politics
can be understood from Oppah Muchinguri, the former
Secretary of ZANU PF’'s Women’s League’s description
of the First Lady as “...an Angel, a Queen and the
nation’s own Cremora” in reference to her near-perfect
being, as well as her philanthropic disposition.

Therefore, the ascendancy of Grace Mugabe and her
vicious attacks on Joice Mujuru is a manifestation of the
resurrection of a historically stated intent by Mugabe to
rule till death. Grace Mugabe was introduced into the
political terrain to stem perceived and real aspirations,
especially by Mujuru and her backers to ascend to the
Presidency during Mugabe’s life time. A Crisis in
Zimbabwe Coalition publication titled “Protracted Road

to Transition: Dissecting Zimbabwe’s  succession
Conundrum” (2014) reveals attempts to link current
developments and discourses in ZANU PF politics to the
late 1980s aspirations by Mugabe for a one-party
state, which Zimbabwe seems to be now. In addition, it
links this one-party state discourse to the “life
presidency” aspirations of Robert Mugabe, and
perhaps the possibilities of a matrimonial succession,
which would allow Mugabe to rule from both his death
bed, and the graveyard (CCZ, 2014:7).

Developments around the succession question actually
point to what could be one of the biggest national
challenges at the moment; a leadership crisis that is
characterised by leadership aspirations that is steeped
towards the acquisiion of power more than
transformation of people’s lives. A leadership that is
bent on the ‘will to power’ is preoccupied with its own
interests and  personal aggrandisement, and
instrumentalises the same to promote personal, fraternal
and factional interests. While a leadership that is
preoccupied with the ‘will to transform’ seeks power to
discipline it, it uses it for the benefit of the masses, and
transforms it and the systems that support it, for the
good of the people. Could it not be that the challenge
that the succession conundrum present is actually an
outing of the fact that Zimbabwe is bereft of leaders
who are selfless. It can be argued that recent and
current developments with regard to the ‘succession
question’ in ZANU PF and Zimbabwean, including the
definite entry into Zimbabwe’s mired political field of
First Lady “DR” Grace Mugabe, and Mugabe’s
continuous hold of power are denotative of his
unfinished quest for a one party-state in Zimbabwe and
pursuit of the life presidency project.

Zimbabwe Democracy Institute (2015) argue that the
orderly transfer of power from one political leader to
another is a litmus test for the stability and legitimacy of
a political system and the success to which the transfer is
orderly conducted posits the maturity of the political
system. Throughout history, succession to power has been
one of the trickiest political problems faced by politics,
no matter what kind of political infrastructure they run.
ZDI (2015) further contends that in prehistoric tribes as
much as in modern countries, who becomes the new
leader whenever the incumbent paramount dies, the
term of office expires, renounces or loses his capacity to
rule, has been and is a tough political problem, for it
can very easily and frequently cause fights between
candidates to ascend to the throne. The transfer of
power from one individual to the other has become
more of a crisis of stability and survival of the political
system particularly in personalised, charismatic and
powerful monolithic parties such as ZANU PF. In
Zimbabwe, the issue of presidential succession has been
a thorny one since independence as the ruling ZANU PF
has declared it is the only legitimate party to rule this
country.

768 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

As mentioned earlier, the second part of the device was
to increase Grace Mugabe’s political capital by placing
her as the Secretary of ZANU PF Women’s League.
While the league was then headed by Oppah
Muchinguri, Muchinguri is likely to have stepped aside
willingly (from her confessions) in the hope that Grace
Mugabe and by extension, President Mugabe, would
elevate her into senior Politburo post then possibly into
the presidium as a reward. The then ascending of the
Mujuru faction made it probable that Muchinguri would
in any event have lost the position to Olivia Muchena a
Mujuru ally, who had long coveted the post at the
impending Women’s League Conference. This was
hinted by Muchinguri herself in The Herald of 18
October 2014 in the article titled “Why | let post go:
Muchinguri”. The Zimbabwean Independent of 17
September 2014 also published an article titled “Knife-
edge tension at Women'’s League Conference” in which
Muchinguri declared surrendering the post. The tension
that characterised this conference was reminiscent of
2009 Women’s League Congress.

With Muchinguri being part of the plotters (the four
leaders were later referred to as the “gang of four”)
who were hoping to ensure that both Vice-Presidential
positions were vacant by the time of the Congress, it
should be recalled that the ZANU PF constitution then
prescribed that one VP had to be a woman. Muchinguri
hoped that the post of the party Secretary for
Administration would also become vacant so that she
could have been confident that surrendering her
position as head of the Woman'’s League would have
been merely a prelude to obtaining higher post. It is
also ironic that Oppah Muchinguri played a key role in
having Joice Mujuru elevated to the post of Vice-
President in 2004, yet she (Muchinguri) was now
plotting for the expulsion of Mujuru, her fellow cadre.
Within ZANU PF, anything other than the unrestrained
eulogisation of Mugabe is considered a blasphemy
(Matyszak, 2015). The Standard of 8 February, 2015
published an article titled ‘Mugabe: a God-given
Leader- Kasukuwere.” Kasukuwere depicted Mugabe
as divinely appointed — an example of exaggerated
outlandish praise in order to gain favours. Accordingly,
one means by which each faction within ZANU PF has
traded barbs has been to accuse the other of disloyalty
towards the party leaders. This attitude resonates with
the concept of “We” are right and “They” are wrong. It
would seem the ruling party’s philosophy is ... if you
are not with us, you are against us, which is narrow and
fallacious. Few believed that Grace Mugabe would
have been elected as Secretary of the Women’s
League without Mugabe’s consent. Matyszak (2015)
reckons that the proposal had to be considered as
beyond reproach. Criticism directed at Grace
Mugabe’s ascendency would be conceived as a criticism
of Mugabe, and could be used as a club to bludgeon
opponents or to raise complaints about them to

Mugabe. Under the guise of campaigning for Grace
Mugabe’s appointment and showing support, provincial
committees rushed to nominate Grace as their
“candidate” for the Central Committee. ‘Matabeleland
Backs First Lady’s Endorsement” and “Harare offers First
Lady Key Slot” were headlines that appeared in The
Herald of 28 July 2014 and 27 August 2014
respectively. The committees were joined in their show
of support by numerous other individuals and bodies,
the youth league, church groups among others. For
example, “Leagues Throw Weight behind Amai (Mother)
Grace Mugabe”, was the headline of an article
published in The Herald of 29 July, 2014. The Herald of
8 August 2014 had “Youths Endorse Amai Mugabe”.
The endorsement of the First Lady was expected to be
a foregone conclusion within ZANU PF structures,
arguably out of fear of “Big Brother.” Consequently, the
government controlled press represented the first family
in positive light. Worth noting was the fact that none of
the privately-owned press published similar articles,
instead, they heavily criticised the First Lady’s
conferment of a doctorate which has been a
controversial issue in Zimbabwe.

A period of “Grace Mania” was followed by praise
singing about the First Lady and numerous vehicles in the
cities, particularly Harare were emblazoned with
posters carrying her image (Matyszak, 2015). All state
institutions, be they universities, colleges, polytechnics,
parastatals and even privately owned organisations
joined to congratulate the First Lady. It has become a
norm and culture in Zimbabwe to express solidarity
when President Mugabe makes appointments of similar
nature. The Mnangagwa faction controlled state
newspapers, The Herald, The Sunday Mail, Sunday News,
The Chronicles, and electronic media also set into motion
saturation coverage of the First Lady’s activities,
marked by a slick of obsequiousness (Matyszak, 2015).
Every flattery by eager cadres was dutifully
reproduced. An agenda was set for the Zimbabwean
society. The Daily News 9 October 2014 published an
article titled “Grace Mugabe for President”. In the
article, Oppah Muchinguri was reported as referring to
Grace Mugabe as the “Queen Mother. The Queen of
the Queens...”. Such representation is suggestive of a
to-be crowned president. Such flattery was a means to
gain ultimate recognition for yearned promotion which,
when denied, may cause frustration and even deep
hate. According to Matyszak (2015), the encomium
around Grace Mugabe and her new political
prominence may have been overdone by the plotters. It
was such that it led to speculation that the public was
being prepared for her to be appointed to one of the
Vice-Presidential positions at congress, and a prelude to
her ascendance to the presidency. | argue in this article
that chances are very high for Grace Mugabe to
succeed her husband at the end of his term of office by
whatever means.

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 769



Mungwari Teddy

However, with her elevated to the party hierarchy the
stage was set for the next act of the plot. A decision
was taken that Grace Mugabe would address rallies in
each of the country’s ten provinces. The central theme of
Grace Mugabe’s speeches was factionalism within the
party. She would be presented as someone who would
unify the party and expunge the scourge of
factionalism. Her well-meaning efforts in this regard
would be treated as spurned by Mujuruites (a term
coined to refer to those aligned to Mujuru), and the
idea appears to have been that she would slowly
ratchet up the pressure, and, carefully monitoring any
backlash from the Mujuruites, gradually increasing both
the intensity of the attacks on those claimed to be
fanning factionalism (Matyszak, 2015). It is interesting
and curious to note that throughout Grace Mugabe’s
speeches in all ten provinces in which she viciously
attacked Joice Mujuru; President Mugabe did not make
any comment or restrain his wife. Mugabe was
apparently incensed with Mujuru as a result. Mujuru
responded by denying that she had any ambition to
take over the presidency and countered that the
allegations were themselves a plot to remove her from
the Vice-Presidency, asking Mugabe “Is this the way
you want to remove me from the Vice Presidency?”
Mugabe reportedly responded: ‘it is the people who
elect leaders’ in the article titted “Mugabe, Mujuru in
Stormy Meeting”, The Zimbabwean Independent
22.08.14). Mujuru’s ally, Webster Shamu, accused the
youths of trying to foment a ‘Nhari type” rebellion
against Mujuru. “Nhari” and others rebelled against
ZANU PF Leadership in Zambia; most of the members
were Killed in 1974 but the purge was downplayed
through silence and the ruling party adopted ‘patriotic
history’ discourse (Chung, 2006).

Mugabe did not take any action at the State House
gathering, simply referring the matter to the next
Politburo meeting for consideration. Despite Mugabe’s
obvious displeasure with them Mujuru and her allies
were not cowed.

Days after Mugabe left Zimbabwe for China, the very
next week, on 23 August, 2014; Mujuruites proceeded
with an immediate attempt to purge the Youth League
of some key members considered hostile. Harare
Province Youth League leader, Godwin Gomwe was
first in the firing line, while Temba Mliswa reportedly
led moves to remove Vengai Musengi and his deputy
Joseph Nyariri in Mashonaland West. The Herald of 27
August 2014 represented this purge in an article titled
“Youths Targeted in ZANU PF Purge”. This state
controlled press intended to instigate emotions so that
the President would react on the perpetrators. | can
argue that the press was at the forefront in
exacerbating and fanning factionalism. On the day of
the scheduled Politburo meeting, 3 September 2014,
The Herald published a significant editorial, which,
seemed to be an unprecedented criticism of Mugabe.

The editorial( which reflects the official line) bemoaned
the fact that “no heads had rolled” as a result of the
“bhora musango”(ball off-target) campaign, no heads
had rolled following the provincial elections the previous
year despite “vote-buying and manipulation” and no
heads had yet rolled over the vote-buying in the
Women’s and Youth League elective conferences. ZANU
PF’s inaction on saboteurs since 2008 explains the
prevailing problems. ‘Unless those behind the
Shenanigans are made to answer for their actions, they
will continue their nefarious agenda in the knowledge
that nothing will happen to them. To this end we hope
and we are sure we speak for the generality of
Zimbabweans, that the special politburo meeting will
not be another talk show. Heads must roll or must be
seen to roll to foster discipline down to the grassroots.
Where the alleged irregularities are proved, results
must be nullified so that intra-party democracy triumphs’
(The Herald, 3 September, 2014]) ‘Time ZANU PF
Showed Some Teeth” {editorial} and “Politburo Urged
To be Decisive” (The Herald 3 September 2014).

The Herald took a partisan position dictating to the
President Mugabe and the Politburo what decision they
should make. The Herald’s agenda was clear,
instigating, exacerbating and fuelling conflict. The
editor of this state owned newspaper seemed to be the
mouthpiece and conduit of the elite, particularly the
Mnangagwa faction which controlled the pro-
government newspapers. The Herald’s allegiance to the
ruling party is unquestionable but its reportage fans
factionalism and divides the party instead of building
peace and fostering unity in the liberation movement,
“ZANU PF’S inaction” can only be read to mean that of
Mugabe, and The Herald could not have been urging or
have expected the Mujuruites dominated politburo to
take action — the call was really for Mugabe to exercise
his powers as leader and act “decisively”. “Time ZANU
PF Showed Some Teeth” and “Politburo Urged to be
Decisive” (The Herald 3.09.14). The result of the Youth
and Women’'s League Conference elections were
allowed to stand. This was represented in The Herald of
14 September 2014 in an article titled “Politburo
Upholds Conference Results”. The Daily News of 5
September 2014 published an article with headline
“Mujuru Prevails”. From the Daily News headline, it can
be argued the newspaper clearly had an agenda to
support Mujuruites. It can be argued that the two dailies
were opposed on their agenda setting. Although it can
be argued that the privately owned press generally
supports or is sympathetic to opposition parties, in this
scenario, it sympathises with the Mujuruites, who in a
way represent the “opposition”. It is important to
examine how the newspapers framed the First Lady’s
ominous country-wide rallies.

770 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

Press Representation of Grace Mugabe’s Nationwide
Rallies

Zimbabwe's First Lady Grace Mugabe makes her grand
entrance into politics following her recent nominations as
national secretary of the ruling party’s Women’s League
through a sensational two week-long crusade around the
country, whipping supporters into a frenzy and ruffling
the feathers of Vice President Joice Mujuru...Tapping into
party grievances and adopting the Zanu PF Youth
League’s anti-factionalist slogans to rally support for her
husband, Mrs. Mugabe’s movement up the Zanu PF
ladder adds a new twist to the battle for the president’s
succession...”(Zimbabwe — Grace Mugabe’s rise to power
and pole position in succession race (Tendai Marima in
Daily Vox/all Africa, October 24, 2014).

Grace Mugabe’s first rally was held in Chinhoyi,
Mashonaland West on 2 October, 2014. Mashonaland
West is President Mugabe’s home province. The First
Lady reportedly denounced factionalism, stating that,
instead of infighting, the ZANU-PF leadership should
attend to service delivery (Matyszak, 2015).
Throughout her rallies factionalism was the First Lady’s
leitmotif. With regard to those leading the “factions”,
Mugabe’s wife stated:

We have been hearing that some people have
been leading factions for a long time and now we
hear that they are receiving money from the US to
remove President Robert Mugabe...we see then
dancing... here as if they love the President, they
are good at chanting slogans in the public, but
deep down their hearts don’t love him... At night,
they are plotting his ouster claiming that he is old
hence he must go so that they take over (Daily
News 14 October 2014).

The Standard, 2 November 2014 published an article
with the headline ‘Mugabe to blame for ZANU — PF
fights! (Feluna Nleya).’ The article reported that
Mujuru’s alleged ties with the West were revealed in
the whistle-blower website Wiki Leaks cables which
suggested that she clandestinely met with former US
Ambassador to Zimbabwe, Charles Ray “under cover of
darkness” in December 6, 2009, after dodging her
security and the Central Intelligence Organisation. The
Whistle-Blower website also exposed that other senior
ZANU-PF officials such as Jonathan Moyo and Savior
Kasukuwere met with officials from the US Embassy.

The newspaper article also quoted political analysts
Ibbo Mandaza and Charles Mangongera who
concurred in accusing Mugabe of propping up a faction
and then crushing it when it threatens his interests. The
article further claimed that Mujuru fell out of favour
with Mugabe because of her “soft spot for the West”.

At the second rally, on 6 October, 2014, at the ZANU-
PF Conference Centre in Gweru, Midlands Province,
Grace Mugabe reportedly made the first reference to
the need to remove Provincial Chairmen, whom she

claimed were ineffective, adding that some senior party
politicians were conspiring with the MDC-T and Western
powers (Matyszak, 2015). The First Lady is also
reported to have castigated those whom she alleged
were bribing delegates ahead of the December
Congress and called on them to desist from the practice.
The third ally, in Harare on 8 October, 2014, was
billed as a “mini accord” as Grace Mugabe portrayed
herself as magnanimously bringing together those who
had spoken for and against her ascendancy, and as
part of a claimed role as the unifier who would stamp
out factionalism in the party. The Herald of October
2014 published a story with the headline “Amai
Mugabe to nip factionalism in the bud;” which reported
on the “Meet the People” rally held at the City Sports
Centre in Harare. Oppah Muchinguri was reported to
have said “the decision to ask the First Lady, Dr. Grace
Mugabe to lead the party organ was meant to stem
factionalism that had taken root in the party,” (The
Herald: 2014:2). In another story of the same paper
titled ‘Unity Accord’ struck in Harare, the First Lady told
thousands of people at the rally that the day would be
historic in the politics of ZANU-PF, before unexpectedly
calling Midzi and Gomwe to come to the stage where
the latter apologised. She forged a mini Unity Accord
between the two. It is yet to be seen whether her mission
to ‘end factionalism’ was accomplished or that the party
was further divided by her rhetoric, myth and
symbolism. However, the suggestion that “Mujuruites”
were to be forgiven and brought back into fold
appears to have been abandoned at the rally in
Masvingo on 9 October 2014. At this rally, Grace
Mugabe inched closer to disclosing that Mujuru herself
was a prime target and subject of her excoriation. She
claimed that those who wanted to rule in place of her
husband were unable to do so and, having been placed
in their positions by Mugabe, could just as easily be
removed (Matyszak, 2015). She is reported to have
warned that:

Some of you here were called (by Mugabe) and
were warned, but you did not listen. You know
what's next. There are many people who can take
the job that you have. You are a crook. If you
harden your head, what if the person you are
fighting for loses? What will you do? Where will
you go...? Most people were being spoon-fed by
my husband. He worked for them, yet today you
hear them saying they want to rule the country. Are
you able to rule? Leave us alone, you are
revolting, you are not able to rule the country (‘I'm
Aiming for High Post — Grace Mugabe’ (Daily
News, 10 October 2014).

Oppah Muchinguri claimed that the First Lady had an
important role to play in the party. She stated that:

We realised that there were some who wanted to
take over from Mugabe but we plotted against

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 771



Mungwari Teddy

them and decided to use our mother (Grace
Mugabe) to come and take over because she is a
worthy candidate...We had to do this because it
was the same people who are undermining us and
intimidating us to support their cause to replace
baba VaMugabe (father Mugabe) but we have put
it to an end by the coming in of Amai (mother i.e.
Grace Mugabe) (Daily News, 11 October, 2014).

Before Grace Mugabe began her rallies, the initial
path was cleared for her. This set the tone for her
rallies and did not make it appear as if she was
promoting maverick policies and discussing factionalism
which the party had previously wished left out of the
public domain. But | argue that the pretence that there
was no factionalism in ZANU PF can be compared to
the naivety and in vain attempt by the proverbial
ostrich hiding its head in sand in impending danger.
Nevertheless, the public was aware of the existence of
these factions despite the fact that both Mujuru and
Mnangagwa denied, as pointed out earlier. There were
three significant developments marking this process
according to Matyszak (2015). Firstly trenchant criticism
of two prominent Mujuruites by President Mugabe
himself; an outstanding interview with war veteran
Christopher Mutsvangwa, published in The Herald; and
the meeting with the Youth League at State House
already mentioned. The strident tone of the interview is
well captured by this opening salvo by the abrasive
war veteran in regard to a question referring to
“reports” of factionalism within ZANU-PF:

An ambitious coterie of political chancers...has also
recruited lumpen elements with criminal intent...
pursuing a fascist agenda as they employ Nazist
tactics to try to wrestle power and then proceed to
resurrect a post-Rhodesian political agenda. The
coterie is totally opposed to the revolutionary
history of the party whose regalia and banners
they are so much wont to flaunt

Now ever the busy-body Mutasa, he has been
angling to abuse the illustrious record of another
cadre, the Vice President...Mujuru. In a scheme
that sidesteps fellow comrades who fought
alongside her, there is some coaxing at instigation
of Mutasa and cohorts on Vice President Mujuru to
make her challenge His Excellency Mugabe. This
conspiracy is directed at the man who has given
Vice President Mujuru post-independence high
offices from the onset of the Republic, an honour
and recognition that has not been accorded to any
other of her peers (The Herald, 16 August 2014).

Mutsvangwa’s tone was full of vitriol, mockery,
denigration and despise. What is of interest is that state
owned press was setting the agenda and taking sides in
fuelling factionalism. Mutsvangwa belittled the roles
played by Mutasa and, to some extent, Mujuru, in the
independence war, maintaining that Mutasa was a
coward who had done everything possible to remove

himself from zones of danger and that the legend that
Mujuru had downed a Rhodesian helicopter, was
manufactured by Webster Shamu. The interview was
extremely significant in the sense that any doubt that
the party was not deeply divided had been
abandoned. And the cause of the division was openly
declared to be a plot to oust Mugabe, orchestrated by
Didymus Mutasa, and with the intent of placing Mujuru
as the head of party and government. The Mutsvangwa
interview starkly disclosed the depth of the antipathy
between the opposing camps in ZANU PF. Also
remarkable was the fact that Mutsvangwa made such
comments seemly without fear of many adverse
consequences, despite the fact that the party’s National
Disciplinary Committee was under the control of Mujuru
and her allies (Matyszak, 2015). When Mujuru-aligned
youths and supporters clashed with Grace Mugabe’s
supporters at her rallies, they claimed that they were
not demonstrating against the First Lady herself, but
rather against the use of the ‘down with gamatox’
slogan. However, the Zimbabwe National Liberation
War Veterans leader, Jabulani Sibanda, in a
characteristically outspoken manner, refused to be
cowed. Sibanda is reported to have said that:
If you want to find me guilty of not attending the
First Lady’s rallies, | plead guilty on that one and |
won't attend unless the programme changes. | can’'t
attend a function where they say ‘Pamberi ne
(forward with) Mazoe Crush’, 'Pasi ne (down with)
Gamatox'. That slogan is unknown in Zanu PF---All
able-bodied people should stand up --- and block
attempts to stage a coup, both in the boardroom
and in the bedroom ( ‘Jabulani Sibanda Arrested
(The Herald, 29 November, 2014).

Sibanda was suspended from the party shortly
thereafter a politburo meeting and was arrested for
insulting the President.

Following the First Lady’s comments about Mugabe’s
power of appointments, an article appeared in The
Sunday Mail on 12 October, 2014, arguing that the
election of the Presidium was the root of factionalism in
the party. The article quoted plotter, Patrick Zhuwao,
and maintained:

Observers said this situation saw the non-
appointed officials creating their own centres of

power, which resulted in factionalism that
manifested itself in vote-buying, violence,
intimidation and general disloyalty to the

President. They pointed out that the party
constitution was at loggerheads with the 1987
Unity Accord as regards to how people could
occupy the two VP posts. Article 4 of the Unity
Accord states: “That Zanu PF shall have two Second
Secretaries and Vice Presidents of the Party”
(‘President should Appoint VPs, Chair’ (The Sunday
Mail, 12 October, 2014).

772 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

This suggests that the plotters were clearly setting the
agenda for the December congress. Part of the
propaganda techniques was to effect repetition, and
the state-owned press published articles on the issue of
President’s appointment powers. At her sixth rally in
Gwanda, Grace Mugabe made reference to Mugabe’s
appointing powers, but compared the party and state
institutions rather than the party constitution and the
Unity Accord as the plotters probably intended. As a
result, when reporting on the rally, The Herald of 14
October, 2014, claimed that the First Lady’s remarks
concerning appointments reflected “growing demands”
that the President’s powers in this regard be aligned
with the Unity Accord. The media set the agenda based
on what the elite intent to decide on so that people are
prepared slowly to accept the ultimate outcome. The
rally in Mutare on 10 October, 2014, was significantly
the most poorly attended and marked by clashes
between youths led by Harare leader Godwin Gomwe
and those supporting Manicaland supremo Didymus
Mutasa. Grace Mugabe chided Manicaland province as
being the worst culprit as far as factionalism was
concerned and indirectly criticised party leaders in the
province by decrying the successes achieved by the
opposition MDC-T there. The First Lady’s speech was
covered in The Herald of 11 October, 2014, in a story
titled “Count Me Out of factions-Amai”.

The Herald of 14 October, 2014, published a scathing
story on VP Mujuru headlined: “First Lady Tears into VP
aspirants”. The newspaper quotes Grace Mugabe
saying:
Some people like to ride on the back of the
President, they think that being Vice President
means sitting in the office and Mugabe working for
them....We don't want that, we want people who
are capable. We don’t want! We don’t want! We
don’t want a liability. We don’t want such one who
spends time sitting with no ideas... (The Herald 14
October 2014).

In addition, Grace Mugabe made repeated and
pointed references at this rally to her husband’s power
to make senior appointments, under both the party and
state constitution, stating also that the fact that a person
was a Vice-President of the Party did not ensure that
they would be a Vice-President of the country.

The MMPZ's (2014) comment on media coverage of
ZANU PF factional fights notes that the state media took
sides in ZANU PF factional wars. It expressed concern
over the increasingly hysterical “news coverage” in the
state owned media regarding developments
surrounding the feuding factions within ZANU PF. The
MMPZ (2014) asserts that while these pro-government
media are notorious for denigrating the political
opposition, particularly during elections, the intensity
with which the ruling-party controlled news outlets
turned on a section of ZANU PF was disturbing. Apart

from the publicly owned media having a constitutional
obligation to “be impartial” and “afford fair
opportunity for the presentation of divergent views and
dissenting opinions”, they resorted to persecuting Vice-
President Joice Mujuru and those who allegedly
supported her.

While these events made unsavoury reading for their
own crude and offensive assaults on Vice-President
Mujuru, the state owned media became willing recruits
in amplifying the hatred and intolerance expressed by
Grace Mugabe (MMPZ, 2014). Grace Mugabe
publicly accused Mujuru of being corrupt, an
extortionist, a “sell-out”, lazy, devious and deceitful,
incompetent, inept, among other grave allegations, but
it would seem that this was carefully “choreographed”
to prepare for Mugabe'’s vitriolic attacks on the Vice-
President and to convince the public of the “truth” of the
allegations once made. However, most of the non-ZANU
PF aligned press had little doubt that, although no
names had been mentioned, the First Lady’s address
was an attack on Joice Mujuru. For example, Daily News
of 14 October, 2014, published an article with a
headline; “Grace Savages Mujuru Again”. The headline
itself depicts a tone of sympathy which is supported by
the content.

In her Lupane, Matabeleland North (13 October) and
Bulawayo (14 October), Grace Mugabe only made
covert reference to Mujuru, whom she chided for vying
for a vice-presidential position. Before she took to the
podium, a spat developed between Philip Chiyangwa
and Temba Mliswa who was believed to be a member
of the Mujuru faction chanted the “pasi ne (down with)
Gamatox” slogan. The last two of Grace Mugabe’s
rallies signalled a change in tactics. At a closed door
provincial committee meeting ahead of the penultimate
rally in Bindura, Grace Mugabe reportedly revealed
the existence and content of the “spy tapes”. The attack
on Joice Mujuru then recommenced with renewed vigour
(Matyszak, 2015). The “spy tapes” were part of the
scheme and propaganda to finally smear Mujuru. The
plotters had to spin allegations which had to be covered
in the state-owned media, both print and electronic. The
repetition of these accusations was craftily engineered
for agenda-setting, in order to completely destroy Joice
Mujuru. News Day of 17 October, 2014, quoted the
First lady’ saying:

The youths have alerted me about someone who is
spearheading factionalism in their (Mashonaland
Central) province and | told Baba (President
Mugabe) to ‘baby-dump’ that person. | told him
that if he does not dump that person, we will do it
ourselves----you can no longer deny that you are a
faction leader. Enough is enough, even those men
who are being used by this faction leader; we will
dump them when we dump that person ..The
faction leader is moving around saying Mai

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 773



Mungwari Teddy

Mugabe has money, yet the (same) person has
diamond mines and has about 10% shares in
almost every company. That is greed. That is
corruption, yet the person goes around saying a lot
of rubbish about Amai Mugabe. That is why | am
saying to Baba (Mugabe), if he does not dump the
person in the street to be devoured by the dogs,
we will do it ourselves. Dumping her is the only
way forward, dumping the baby so that she can
be exposed to the elements. If we expose her,
even flies or wild dogs will be repulsed with her
corrupt activities, which stink (News Day, 17
October 2014).

Contrary to her claims when she began her rallies, the
First Lady’s speech does not bode well for unity or
“stemming factionalism in the bud”. Besides, considering
the role Vice President Mujuru had played before and
after independence, she deserved respect. Even if the
allegations levelled against her were true, Mujuru
deserved to be given a chance to explain herself. The
coarse language and vulgarity used by The First Lady
such as “baby dumping” was out of taste. Such crude
language was also used at her second rally in Mazowe
where she reported to have said:

Do not take unnecessary risks saying you are
brave because you will end up being humiliated
and have children laughing at you. You will be
humiliated and left naked and dogs will not come
near you because you stink, if you have put on
perfume---.You are not going to heaven because
God will not touch your stinking body. And even
mosquitoes will not come near you because you
stink (“Go now, Grace orders Mujuru”: Daily News,
18 November, 2014).

The Daily News of 17 October, 2014 published an
article whose headline read “Grace Wants Mujuru
Out.” By the 16 October, 2014, Grace Mugabe’s
calls for Mujuru’s ouster had not only become
overt, but she claimed to have made a direct
challenge to her husband to expel Mujuru telling
thus: “...1 said this faction leader must be dumped
by you. If you do not do it we will do it ourselves.
We will dump her ourselves because she is
dividing the party...” The challenge was repeated
a few weeks later as reported in The Herald of 17
November 2014 in an article with the headline
“First Lady Repeats Call for Mujuru Resignation”.
The Herald quoted the First Lady declaring “We
are saying to the President you made a mistake (in
appointing Mujuru) and now correct that mistake.”
It is clear that The Herald was taking a position
and actively participating in widening the feud
between Grace Mugabe and Joice Mujuruy,
thereby worsening factionalism in the party. At her
final rally in Marondera, Mashonaland East, Grace
Mugabe was particularly acerbic in her attack on
Mujuru, though again, refraining from mentioning

her by name (Matyszak, 2015). She claimed that
the “demon of factionalism started in Mashonaland
Central” (Mujuru’s home province), and went on to
accuse Mujuru of being behind parties opposed to
ZANU PF and in alliance with them, seeking to stop
elections in 2013 and to remove President Mugabe
accusing him of using his wealth to support Mujuru
and factionalism, and that he was supporting an
inept leader who could not stand against President
Mugabe.

The fall of Mujuru

Two days after the end of the Congress, on 9
December, 2014, the dismissal of Mujuru, seven
ministers and one Deputy Minister was announced, not
by Mugabe but, by the Chief Secretary to the President
and Cabinet, Dr. Misheck Sibanda. The Herald of 10
December, 2014 reported on the dismissal of Mujuru in
an article with a headline “VP Mujuru and Ministers
Fired”. The Daily News of 10 December, 2014 covered
the story under a headline “Carnage! ...as Mugabe
sacks Mujuru, 8 Ministers”. The Daily News article was
accompanied by Joice Mujuru’s photograph whose
caption read: “AXED: VP Joice Mujuru has been fired
from government”. These headlines show how the state
and private media interpreted the fate of a Vice
President and other ministers in different ways.

In the study of media discourses, headlines are
particularly interesting, Brooks (1995) cited in Willems
(2004) asserts that readers often tend to focus on the
headlines of articles rather than on the content.
Headlines serve as summaries of news articles and
emphasise what the journalist considers to be the most
important or most remarkable points of an article.
Headlines also include the issues that reporters wish
their readers to remember. Headlines often appear to
be only partial summaries of the news text. Since
headlines are usually read more frequently than the
articles themselves, they are a powerful way to convey
a particular ideological view. Headlines activate and
reproduce the knowledge readers already have on the
subject and may as a result also reconfirm readers’
prejudices.

From the above arguments, The Herald’s intention was to
demonstrate its lack of sympathy towards Mujuru and
her allies. | argue in this article that since state-owned
press has been instigating and fuelling conflict between
Mujuru and Mnangagwa through its reportage, it was
celebrating the fall of Mujuru. The content of the article
clearly shows the position of this ZANU-PF controlled
paper.

On the contrary, the Daily News’s headline “Carnage!”
(10 December 2014) carries connotations of shock and
horror at the unprecedented did. The accompanying
Mujuru photograph is meant to arouse sympathy as the
image depicts gloomy, disbelief and melancholy.
Willems (2004) asserts that the choice of vocabulary

774 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

also constructs particular ideological representations of
events. | also posit that “words” are the “garments” in
which we “dress” thoughts. Apart from their descriptive
function, words express views and attitudes. The
selection of specific words rather than others has clear
ideological implications because it often reveals the
underlying beliefs of journalists about actors and
events.

Another point of interest is how actors were
grammatically structured. The roles of subject positions
which grammar constructs for the participants have
ideological  meanings. Participants can be
grammatically constructed either as direct agents of
processes such as violence and repression or as
affected participants, frequently as victims. For
example, in the above article, Daily News headline
“Carnage!...as Mugabe sacks Mujuru, 8 Ministers”. The
representation is that Mujuru is a victim of a dictator,
deduced from the diction employed “sacks”. Carnage
has connotations of perish and destruction. In fact,
Zimbabweans were aware of the impending disaster
since it had been beckoning for long. The Daily News
article confirms this in the lead paragraph; “AS
EXPECTED, President Robert Mugabe has sacked Vice
President Joice Mujuru and eight cabinet ministers
perceived to be loyal to her, in a move analysts
described as “potentially catastrophic” for the
country. This paper agrees with the analyst’s projections
because internationally, Zimbabwe will be further
isolated yet the economy is currently in doldrums.

Newspapers reported on the axed ministers who
included Didymus Mutasa (Presidential Affairs),
Webster Shamu (ICT and Postal Services), Nicholas
Goche (Public Service and Labour), Simbarashe
Mudarikwa (Mashonaland East Province), Francis
Nhema (Youth Development and Indigenization), Olivia
Muchena (Higher & Tertiary Education), Dzikamai
Mavhaire (Energy & Power Development) and Munacho
Mutezo (Mavhaire’s Deputy).

Mujuru herself confirmed to the Voice of America’s
Studio 7 Station that she had indeed been fired by
Mugabe, adding that she would, however, not quit the
ruling party despite the enormous pressure on her to do
so. The newspaper depicted that the dismissals would
add to the uncertainty that was already bedevilling the
country’s ailing economy. On the contrary, state
controlled newspapers were silent on how succession
struggles were impacting the economy. If anything, they
glorified Mugabe’s efforts in securing “mega billion”
deals sealed between Zimbabwe and China, Russia,
Nigeria among others yet the country continued to reel
under economic devastation. Eldred Masunungure, a
University of Zimbabwe political scientist said that
“...those decisions are not just political but will have
serious consequences on the government”. In the same
Daily News article of 10 December, 2014 referred

above International Crisis Group’s Southern Africa
Project Director, Piers Pigou was quoted saying that the
economy would remain in a parlous state unless there
was a “paradigm shift” in the political sphere.” Pigou
also said it was unlikely that the vanquished Mujuru
camp would have the courage to form their party.
President Mugabe’s actions only mean suffer continue
for Zimbabweans. The President is motivated by
vindictiveness and the need to get rid of ministers
accused of siding with Mujuru and “plotting to kill him”.
As usual, President Mugabe sees cabinet as a space for
rewarding his loyalists and not as the chief policy-
making organ that is supposed to drive govermnment
business. It is an extension of his patronage system. It
can be argued that Grace’s feud with Mujuru divides
ZANU-PF - this chaos has spawned and could split the
ruling party and also lead to scores of legislators
quitting the liberation movement. Zimbabwe Democracy
Institute (ZDI) Director, Pedzisai Ruhanya was quoted by
the Daily News saying that “...the congress only served
to illustrate that ZANU-PF is a personal project of
Mugabe...we are going to see the revival of Mujuru
faction. This Grace thing is a passing phenomenon; she
can only be here and there during the life of her
husband™.

After Mujuru and her alleged allies were fired, the
following day, 10 December, 2014, President Mugabe
announced the appointment of the Party Presidium, and
what The Herald of 11 December 2014 reported as a
33 member Politburo, comprising three members of the
Presidium, 22 Heads of Department, five committee
members (reduced from the 10 previously) and three
deputy heads of department. Mugabe exercised his
power to add an additional politouro department to
the 21 set out in the only recently amended document
(Matyszak, 2015).

The Herald 12 December, 2014 headline “President
Unveils New Ministers” did not amuse Zimbabweans
who knew it was a recycle of the same “deadwood”
selected from ‘loyal’ crop. My argument is that ZANU-
PF does not reward competence but loyalty. | can argue
that allegiance to Mugabe supersedes ability. One
would wish that President Mugabe moves with the same
speed in addressing the country’s economic problems in
the manner in which he fired Mujuru and her allies.

It was evident that the fired ministers were punished
because of their poor conduct (association with Mujuru)
as party cadres, and not as ministers, who were at fault.
Furthermore, the replacement ministers were appointed
on the basis of factionalism and not meritocracy as
prescribed by the constitution. President Mugabe’s
comments during this changing of the guards are of
considerable interest and are worth quoting at length
(Matyszak, 2015). They appear in the article on the
appointments in The Herald of 11 December, 2014 in a
story with the headline “VPs Appointed: Mnangagwa,

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 775



Mungwari Teddy

Mphoko Land Posts”, where it was reported that,
before the President announced the names of the party
appointees, he declared that the position of National
Chairman of the party had been *“abolished”.
Factionalism and succession struggles had yet again to
take another dimension which divided the party.

Framing of Eunice Sandi Moyo and Sarah Mahoka purges

The following headlines in the privately-owned daily,
Daily News: “Grace cuts allies loose”, “It's all over for
Mahoka, Sandi”, “More chaos hits Zanu PF”, “Grace
drowns Moyo, Mahoka” and “Cunning Grace controls
fallout” were articles of 23, 25, 27, 28, & 29 March,
2017 respectively. The state-controlled daily, The
Herald carried the following headlines: “Daggers out
for Sandi-Moyo, Mahoka”, Youths join anti-Moyo,
Mahoka demo”, “Sandi-Moyo, Mahoka demos reach
crescendo”, “Mahoka, Sandi-Moyo to know fate
today”, “League resolves to fire Sandi Moyo, Mahoka”
and “Politburo okays Moyo, Mahoka resignation” 23,
24,25, 27 & 29 March, & 6 April 2017 respectively.

Daily News & The Herald of 23 March 2017carried
headlines “"Grace cuts allies loose” and “Daggers out
for Sandi-Moyo, Mahoka” respectively. Daily News
emphasised on ZANU PFs tribal, factional and
succession wars whilst The Herald is silent on these issues.
Both newspapers however, point out the alleged
accusations against the pair, that is, of undermining or
disrespecting the First Lady Grace Mugabe, embezzling
party funds and forming parallel structures, among a
raft of other charges. On 22 March, 2017, all 10
provinces held demonstrations against Mahoka and
Sandi-Moyo.

Daily News quotes a member of women’s league
Kasinamunda saying:

As for Mahoka, she attacked VP Mnangagwa and (the
Presidential spokesperson) Mr

Charamba and we remained quiet and now she is
challenging the First Lady even during

Meetings and we cannot fold our hands. It is the
President who makes appointments

And who is she to challenge our one centre of power?
They received $20 000 from

Higher & Tertiary education, Science & Technology
Development Minister Prof

Jonathan Moyo and shared the loot... All the parties
involved in this transaction did not

tell Amai (Dr Mugabe) about the donation...they also
took another $100 000 from a

local prophet and shared it amongst themselves their
handlers...

It should be pointed out those representatives of
women’s league throughout the 10 provinces made
similar accusations which were boldly displayed on
placards during the demonstrations. Daily News further
reported that Mahoka and Sandi-Moyo were among
the group of women’s league members who were

aggressively pushing for the revival of the debate
about the need of a woman to become one of ZANU PF
two Vice Presidents (VPs). Their call for a woman
deputy and ZANU PF’s VPs to be elected was seen as
directed against Mnangagwa, as the other current VP,
Phelekezela Mphoko’s appointment was part of the
conditions of the Unity Accord which resulted in the post
of the second VP being reserved for senior former
ZAPU officials. This article argues that demonstrations
against the two lifts the lid on the bitter brawl in the
women’s league which has left deputy secretary Sandi-
Moyo and Sarah Mahoka on the blink while exposing
deepening succession wars in the embattled ruling
party.

The push to oust Sandi-Moyo, it can be revealed, is
being spearheaded by Grace and a faction linked to
Mnangagwa latched onto the demonstrations without
realising that their godfather might lose out if the First
Lady’s project succeeds. This paper alleges that
Mnangagwa was using Sandi-Moyo as a double-edged
sword to block the First Lady’s ascendency and oust VP
Phelekezela Mphoko with one blow. As stated earlier in
this article, the women’s league since 2015 has been
calling for an amendment of the ZANU PF constitution so
that one of the VPs is a woman. According to those
behind the plot, it was meant to elevate the First Lady
at the expense of Mnangagwa, who is battling on all
fronts to remain in the position and stay as a forerunner
to succeed Mugabe. Mnangagwa’'s Team Lacoste, in a
bid to checkmate the First Lady and her G40
supporters, took the chance not to oppose the female
guota proposal, but argued and plotted to have the
female vice presidency reserved for a member of the
former ZAPU. The Mnangagwa faction used the pretext
that the female vice presidency should rotate, while
arguing that ZANU had had its turn during the Joice
Mujuru vice presidency.

Team Lacoste proposal unsettled Mphoko, the current
ZAPU member in the presidium who was set to lose his
post if the Lacoste plan was to be taken up. The
implementation of the proposal would also block
Grace’s path to the top (The Standard, 26 March,
2017). According to sources, Sandi-Moyo, as the most
high-ranking from the former ZAPU in the current ZANU
PF hierarchy, tacitly bought the Mnangagwa faction’s
proposal since 2015 and she had started to openly
entertain ambitions to be VP — much to the dismay of
the First Lady and Mphoko. Mnangagwa faction saw it
as an opportunity to sow seeds of division in the G40.

As this paper argues, Sandi-Moyo allegedly wanted to
discuss the implementation of the women league’s
resolution for a female VP and asked the First Lady if
she would be interested in the job when the constitution
is amended, possibly this 2017. Grace told Sandi that
she was not interested in the position but then threw the
question back at Sandi, who responded by indicating
that she would be delighted to accept the appointment

776 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

if offered. This set off alarm bells, especially to Grace
and Mphoko. Grace’s relationship with Sandi-Moyo
became strained. In 2016, Grace said she was content
with her position as the ZANU PF women’s league
secretary, fuelling speculation that the VP post was now
for Sandi-Moyo to take. However, Grace had been
positioning herself behind the scenes and is now
eliminating those threatening her ascendency. It is
argued in this paper that Sandi is now paying the price
for her indiscretion.

Daily News quotes Gladys Hlatywayo, a political
analyst arguing:

The two clearly served a purpose. They were used and
are now being discarded. The

Machiavellian tactics of the president himself are well
documented and he normally

Uses people and then discards them.

The Herald quotes ZANU PF’s Bulawayo women’s league
provincial chairperson, Eva Bitu asserting:

| can’t say much, this is not my meeting, but | will take
your concerns to the First Lady

Amai Mugabe who will decide way forward...What
you're doing here is being done by

other provinces throughout the country. On Friday all
provinces are going to come to

Bulawayo for another similar demonstration.

What is more interesting to note is what the reporter
claimed Bitu to have added; “Cde Bitu said no one in
the party could insult the First Family and go
unpunished”. This was clearly setting the agenda and
instigates Grace to take a particular action.

“Youths join anti-Moyo, Mahoka demo”, “Sandi-Moyo,
Mahoka demos reach crescendo”, “It's all over for
Mahoka, Sandi” and “More chaos hits Zanu PF” were
headlines for The Herald and Daily News, 24, 25 & 25,
27 respectively. The state-controlled newspaper, which
is allegedly under Team Lacoste set the agenda in its
lead paragraph: “ZANU PF women’s League members
from across the country are planning a grand
demonstration in Bulawayo today against the wing’s
deputy chairperson Cde Eunice Sandi-Moyo and
treasurer Cde Sarah Mahoka to send a clear message
to the pair that it's services are no longer needed in the
revolutionary party”. The newspaper further reported
that ZANU PF Youth League subscribed to the position
taken by the women’s League and had been officially
invited to join the demonstrations. National Youth
League secretary, Kudzai Chipanga was quoted
saying: “Pana Amai ndopane mwana, pane \Women’s
League ndopane mayouths (where mother is also where
a child is {First Lady is ‘mother}; where Women’s
League is also where the youths are).

This article argues that Grace’s allies like ZANU PF
national political commissar Savoir Kasukuwere and
youth league secretary Kudzai Chipanga were kept out

of the loop and were caught unawares or notified too
late about the demonstrations. The G40 faction was left
in virtual paralysis after the first protests allowed
elements of Mnangagwa’s Lacoste faction to hijack the
demonstrations and smuggle in their own agenda. The
paper argues that Lacoste faction tried to use the
demonstrations to settle an old score with Mahoka who
had publicly embarrassed Mnangagwa and Mugabe’s
spokesperson George Charamba over ZANU PF
factionalism, as highlighted earlier in the introduction.
These charges were written on placards of
demonstrators during the protests outside Sandi-Moyo
office at Davies Hall in Bulawayo. It should be pointed
out that placards and language used in the protests had
a striking similarity to the tactics Grace used against
Mujuru in 2014. The two women allegedly had fallen
into the same pit as Mujuru after showing too much
ambition and threatening the ambitions of President
Robert Mugabe’s wife.

Daily News articles reported that the mega
demonstrations against the duo was in response to the
alleged “disdain” which Sandi-Moyo had shown
towards powerful First Lady Grace Mugabe through
“ill-advised” press conference which she held after the
first protest to respond to the allegations against the
duo. Sandi-Moyo said she would only resign or leave
the warring ruling party at the express insistence of
President Mugabe who had appointed her as minister
and politburo member. Zimbabwe Democracy Institute
(ZDI) was quoted by Daily News arguing that Mugabe
was now increasingly failing to hold ZANU PF together.
“The casual ingredients in the disintegration of
hegemonic parties such as ZANU PF which could possibly
lead to its electoral loss are not primarily predicted on
external opposition from other political parties or civil
society and international pressure, but internal fissures.
It now appears that every organ of ZANU PF is in
turmoil...the prevailing fragmentation, especially the
fights in the women’s league and youth leagues threaten
the heart and soul of the party...”

Daily News story titled “More chaos hits Zanu PF”
referred to aborted demonstrations which had been
planned by women’s league against Manicaland
Provincial Affairs minister, Mandi Chimene. The defiant
Chimene never seemed bothered by plans. Women'’s
League were allegedly influenced by Lacoste to also
settle a score against Chimene who embarrassed
Mnangagwa at ZANU PF Headquarters on 27 July
2016, challenging him to come open on his presidential
ambitions (Mungwari & Vhutuza, 2016).

Considering the discussion above, The Herald does not
mention existence of factions and only quotes ZANU PF
officials aligned to Team Lacoste.

“Grace drowns Moyo, Mahoka” and “Cunning Grace
controls fallout” were headlines in Daily News of 28 &
29 March, 2017. The Herald published stories with

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 77



Mungwari Teddy

headlines “Mahoka, Sandi-Moyo to know fate today”
and “League resolves to fire Sandi-Moyo, Mahoka” 27
& 29 March respectively. Both newspapers reported
that 10 chairpersons of the Women’s League met with
First Lady Grace Mugabe on 27 March and fired
Sarah Mahoka and Eunice Sandi-Moyo. When the top
50 office bearers of the ZANU PF women'’s league met
again on 28 March to endorse the decision taken by
the women’s league’s 10 officials who had met with
Grace Mugabe and voted for the sacking of Sandi-
Moyo and Mahoka, they referred the issue to the
politburo and disciplinary committee for final decision.
The decision to defer pronouncements on the matter to
politburo was consistent with President Robert Mugabe'’s
insistence that ZANUPF should exhaust all party
procedures in such matters, and give a fair hearing to
members facing claims of indiscipline. When the
politburo met on 5 April it endorsed the resignation of
Mahoka and Sandi-Moyo but ordered them to return
the loot which the two vehemently deny.

Framing of Savior Kasukuwere

This section of the article attempts to examine how the
selected newspapers covered ZANU PF’s national
political commissar who is accused of at least 11
alleged charges. In February 2017 ever since an
insurrection against his leadership broke out in his home
province of Mashonaland Central, with other eight
regions throwing their weight behind calls for his ouster,
Kasukuwere’s political career has been hanging in the
air. Team Lacoste, (his alleged political rivals) accuse
the party’s chief organiser and strategist of plotting a
bloodless coup against President Mugabe; causing
mayhem in the party by interfering with party structures
and imposing leaders at various levels. He is also
accused of fanning factionalism by setting up parallel
structures; accused of trying to grab mines owned by
women’s league for personal benefit, among other
untested charges (The Herald, 1/4/17; Daily News,
14/6/17). However, President Mugabe who was
unconvinced that Kasukuwere was plotting against him
sent a four-member team led by Speaker of Parliament
Jacob Mudenda to investigate the allegations.

Before newspaper representation of ZANU PF national
political commissar’s purge, it is important to give brief
background of some previous national political
commissars in the ruling party. A commissar is a
communist name given to a person responsible for the
political ideological orientation, education and ensuring
the existence of proper organisational structures, as
well as integration of the civilians to the military wing of
the movement (The Standard, 30 April 2017). His
mandate is to ensure party structures are in place and
to mobilise membership and support for ZANU PF.
According to the ZANU PF constitution, the commissar is
number six on the party hierarchy below the president,

his two deputies, secretary for finance and
administration. The commissar’s duties, according to the
constitution, include mobilisation, supervision of party
structures and preparing for general elections. A
commissar is also a key figure in the setting up of and
legitimisation of voting structures for any congress. The
commissar, according to political analyst Ibbo
Mandaza, is the “heart of which its success or failure
hedges on...when the party succeeds, the glory is shared
among its membership and when it fails, the
commissariat, which is the heart and blood of the party,
should take the blame” (The Standard, 30 April 2017).

This article argues that with factional fights seemingly
never ending and Mugabe’s advanced age causing
anxiety within the party, the post of political commissar
has become the centre of attraction — especially when
leadership struggles are involved. It should be pointed
out that Webster Shamu was humiliated at ZANU PF’s
2014 congress for allegedly supporting Mujuru, and he
was suspended from the party. Other political
commissars like Moven Mahachi, Border Gezi and Eliot
Manyika paid for the position with their lives when they
started restructuring the party. University of Zimbabwe
political science lecturer Eldred Masunungure asserted
that the political commissar’s office has the potential to
make or unmake political careers of many and for that
reason; it has been a source of conflict and contestation
within the party because the post could be abused (The
Standard, 30 April, 2017).

The following stories in the state-controlled Herald were
analysed: “Kasukuwere et al under fire”, "Kasukuwere
defiant, attacks The Herald”, “Kasukuwere woes mount”,
“High noon for Kasukuwere”, *“Demos, Kasukuwere:
President speaks out”, “Politburo meets”, "Mash Central
endorses Kasukuwere, Mafios petition”, “Bring errant
cadres to disciplinary fora”, “10 provinces say no to
Kasukuwere”, “President to decide on Kasukuwere”,
“Crunch politburo meeting today”, “Kasukuwere to
know fate” and “Presidium to decide on Kasukuwere”
24 & 25 March, 1, 3,4, 5,5, 6,8 & 22 April, 1, 14, 21
& 22 June 2017 respectively.

Daily News published the following headlines: “Fazed
G40 in total disarray,” 30 March, “Irritated Grace
flexes muscles”, “Zanu PF wars get even hotter”,
“Mugabe frets over factions”, “Masvingo defies
Mugabe’s pleas”, “Mugabe wants Kasukuwere out”,
“Vultures circle wobbly ‘Tyson™, "Only Grace can save
Kasukuwere”, “Zanu PF renegades cheer Tyson’s
troubles”, "Kasukuwere fate up to Mugabe’s mercy’”,
“Chiyangwa lays into Kasukuwere”, “No relief for
Kasukuwere”, “Zanu PF wars changing gear”, “Chaos,
tension at Tyson inquest”, 1, 3, 4, 5, 6, 10,19, 20, 21,
22, 24, 26, .. April; “Time to cut Tyson loose”26 May;
“Dark clouds hand over Kasukuwere”, “Kasukuwere
saga: Mugabe to play balancing act”, "Tyson kept in

778 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

suspense”, “Judgement day for Kasukuwere”, “Tyson
survives another day”& “Explosive politburo” 2, 14,16,
21, 22, & 23 June 2017 respectively.

It is important to point out that the damning report from
Mudenda and his committee seems to nail Kasukuwere
on some of the charges. Part of the report confirms the
existence of parallel structures in Mashonaland Central,
it also confirms the existence of two contending groups
in Kasukuwere’s province epitomised by the creation of
shadow Members of parliament and a shadow Senator
— which the committee said may of necessity create
divisions and factions in the province. The report further
alleges that the structures in the province were in
shambles, and despite being a member of the national
leadership of the party, Kasukuwere was a signatory to
the provincial party account. The committee
recommended therefore that he should stop forthwith
from being a signatory to the provincial account and
that the politburo finds ways and means to take
corrective measures to revamp the ZANU PF structures
in the province. Another recommendation was that an
audit be carried out through the national secretary for
finance to investigate unaccounted funds that should
have been banked in the party’s national bank account
in order to ensure financial prudence in the handling of
party funds in the province. Fundamentally, the
committee makes the point that it lacks the capacity to
prove allegations that Kasukuwere had hatched a plan
to elbow Mugabe from power; therefore the committee
recommended that the issue be dealt with by the
intelligence services, which fall under the office of the
President and Cabinet. The report also established the
existence of competing mining interest in the province as
exemplified in Mukaradzi and Kitsiyatota mining claims,
which led to the victimisation of some ZANU PF women’s
league members.

The Herald set the agenda to attack Kasukuwere by
claiming that he wanted to sabotage women’s league
protests against Mahoka and Sandi-Moyo. It is striking
to note that Kasukuwere (and other alleged G40
members like Jonathan Moyo) realised The Herald
(together with all state-controlled media) have an
agenda to destroy him as evidenced in his vicious attack
of The Herald. The newspaper quotes Kasukuwere
challenging it “you write my name, and where is the
source? That source must come out in the open...we know
of course that some of you are on an agenda, factional
agenda, trying to cause regime change. Forget it. ...you
are trying to split the party for your own purposes...”
Kasukuwere further accused Herald journalists of hiding
behind the newspaper by quoting unnamed sources (The
Herald, 25/03/17). This article argues that state-
owned media were being controlled by Team Lacoste,
who includes Minister of Information, Media &
Broadcasting Services; Christopher Mushohwe. This only
illustrates the depth of factionalism in ZANU PF. A

faction in control of the media will attack rival faction as
was witnessed in 2014 when Jonathan Moyo was
Minister of Information.

The four foregoing discussion emphasise importance of
sources in media representation. Journalists rely on
sources to write their stories. Ogenga (2010) asserts
that sources have the power to decide what information
they withhold or give out to journalists depending on the
interests they have on a particular issue.

Journalists tend to form symbiotic relationships with
sources with authority, credibility and those who are
readily available. In this symbiotic relationship, some
sources become more utilised than others (McGregor,
1997). The sources mainly utilised are usually
government and credible officials since they are
recognisable and credible owing to their status of
prestige which makes the audiences easily trust them
(Herman & Chomsky, 1988). The symbiotic relationship
between journalists and sources, where journalists
constantly use some and not others creates a powerful
frame within which news is constructed. The more
powerful the source, the more likely he or she will be
used in the news production process (Ndlela, 2001;
Scudson, 2003). In this article the selected newspapers
used different sources to create specific representations.

President Robert Mugabe urged ZANU PF members to
desist from discussing disciplinary issues in the media
and engaging in demonstrations against party
members, arguing the party has internal forums and
mechanisms to deal with errant cadres. Mugabe
challenged Christopher Mushohwe not to use media for
factional battles. President Mugabe said, “...it's not the
Zanu PF way; it was never, ever, ever the way of our
party which created us. This is a primitive way of doing
things actually...” (The Herald, 4/4/17). This article
reckons that The Herald stories from 5 April to 21 June
were only setting agenda for politburo to decide on
Kasukuwere much to the disappointment of the state-
controlled newspaper as Kasukuwere’s fate was to be
decided by the Presidium which includes President
Mugabe and his two VPs, Mnangagwa and Mphoko.
Team Lacoste which is in control of state owned media
allegedly abused it by fuelling and exacerbating
factionalism with the objective to have Kasukuwere
expelled from party and government. Herald reportage
is crystal clear in its agenda on factional and succession
struggles.

Daily News's stories were aimed at providing citizens
with news on how factional and succession battles were
playing out in ZANU PF. In the article titled “Vultures
circle wobbly ‘Tyson™ the newspaper depicts how
Kasukuwere’s political foes are calling for his immediate
resignation from his influential position of political
commissar ahead of the party’s campaigns for 2018
national elections. His home province Mashonaland

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 779



Mungwari Teddy

Central officially submitted its report to the politburo
recommending his censure following ZANU PF structures
across the country demonstrated against Kasukuwere.
Other provinces except Bulawayo also submitted their
dossiers.

This article argues that after politburo set on several
occasions President Mugabe set a four member team
which was led by politburo member and Speaker of the
National assembly, Advocate Jacob Mudenda to look
into the Kasukuwere case. It is crucial to point out that
there was chaos and tension in Mashonaland Central
during the team’s inquest. “Tyson kept in suspense” &
“Judgement day for Kasukuwere” Daily News articles of
16 & 21 June captured factionalism in ZANU PF during
politburo meeting when Jacob Mudenda presented a
damning report before a tense audience which did not
hide their factional leanings. “The report ignited
tempers in Zanu PF, with the politburo divided right
through the middle, along factional and tribal lines
pitting two factions — Team Lacoste and Generation 40
(G40)™ (Daily News, 21/6/17). This paper notes that
the politburo meeting held on 21 June was the most
explosive as Kasukuwere allies defended him
throughout the proceedings. Mugabe then decided that
only the Presidium will make its final ruling on
Kasukuwere. Mugabe, in his Machiavellian tactic, may
decide to keep quiet on the issue to avoid divisions
ahead of 2018 elections.

Succession of ZANU PF President

The issue of succession in the ruling party was taboo;
those who had dared to debate the matter faced the
wrath of President Mugabe (Mungwari, 2016). Over
the years, the question of who should succeed Mugabe
has caused rifts in ZANU PF between two factions
namely Generation 40 and Team Lacoste camps.
Although the two camps have been fighting publicly,
none has dared Mugabe in his face to name a
successor. However, the First Lady Grace Mugabe had
all the audacity to tell her husband to anoint his
successor. While addressing ZANU PF's Women’s
League National Assembly members at the party’s
headquarters on 27 July, 2017, Grace took the
unprecedented step to of nudging her reluctant husband
to name a successor (Daily News; The Herald, 28 July
2017). First Lady Dr Amai Mugabe urged Mugabe to
name a successor, saying he (Mugabe) had the final say
on who will take over from him when the time comes.
She emphasized her narrative of ‘Mark my words.”
According to the two newspapers, Grace Mugabe
urged party members to shun factionalism while
avoiding clandestine succession meetings.

Also important to note was that Grace Mugabe cited
the example of the late South African President Nelson
Mandela who chose President Thabo Mbeki to take
over when he retired. The First Lady also reiterated for
the implementation of the resolution made at the 2015

Victoria Falls and 2016 Masvingo Annual National
People’s Conference for the amendment of the party’s
constitution and reinstate the provision for a female vice
president. The President said he would consider the
recommendations, urging that the recommendations
should be pushed hard to the right organs such as the
central committee and politburo for discussion. Grace
also formally introduced Cdes Thokozile Mathuthu,
Caroline Mugabe and Judith Ncube who had been
appointed as deputy secretary for women affairs,
secretary for finance and secretary for information
respectively.

The Herald, 28 July 2017 headline: ‘Steer clear of
politics, President tells military’ can be argued as
foreclosing military factor in succession politics. The
newspaper quotes President Mugabe emphasising that
the military has no right to interfere in politics and
should air their views according to the dictates of the
country’s constitution. Both The Herald and Daily News
guoted Mugabe saying ‘politics leads the gun, not the
other way round’. (See Mazarire, 2011). Mugabe
unexpectedly attacked the military amid delicate
brinkmanship with the army over internal succession
struggles, warning them against succession manoeuvres,
arguing that it was tantamount to a coup (Daily News,
ibid). Mugabe told the military to remain in the
barracks. He further said he would not allow
commanders to go around boasting and pretending to
be kingmakers. Mugabe first warned security service
chiefs against interfering in ZANU PF succession politics
at the ZANU PF conference in Victoria Falls in 2015.
Mugabe also made it clear that war veterans
supporting Mnangagwa, led by the militant and vocal
Chris Mutsvangwa, were proxies of the military
(Zimbabwe Independent, July 28, 2017). This article
argues that the succession matrix in ZANU PF is complex
and intriguing but if Women's League’s quota is
adopted then Grace Mugabe will be appointed as Vice
President and in that position, she will take over from
President Mugabe. Addressing the rally in Chinhoyi at
nationwide Youth Interfaces on 29 July, 2017, Grace
insinuated her bid to take over from Mugabe. The
question to also ask is: Is Sekeramayi the dark horse?
Only time will tell.

CONCLUSION

This article concludes that Mugabe is viewed as a clever
Machiavellian schemer by admirers and detractors alike
to the extent that First Lady Grace Mugabe has quickly
learned his tactics. Mugabe is thus often given benefit
when none is due. In normal circumstances, the Mujuru
plot would have been thought to admit only two
possibilities. One was that Grace Mugabe and the
plotters were in charge of the party and Mugabe had
thus lost control. The other was that Mugabe had hidden
his involvement in the plot in order to ensure that even
Mujuruites retained loyalt to him, believing that Mugabe
had merely been misled. This ploy ought, nonetheless, to

780 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



Centre for Language and Communication Studies, Chinhoyi University of Technology, Zimbabwe

have created the impression that Mugabe, in a craven
fashion, had used Grace Mugabe do the dirty work
that he did not have the temerity to do himself. Yet,
because of the cult which has developed around
Mugabe, many political observers were reluctant to see
anything other than astute scheming by Mugabe as
behind the ouster of the Mujuruites (Matyszak, 2015).
However, the plot was most certainly not a coup by
Grace Mugabe, positioning herself to take over from
the President. The indications are that Mugabe himself
believed that Joice Mujuru had become dangerously
powerful, and was convinced by the plotters, with his
wife as emissary, that immediate action needed to be
taken against her ahead of the Congress, thus
replicating similar action taken against Mnangagwa,
for the same reason, in 2004.

Important to note is the fact that the media played a
critical role in fuelling and exacerbating the factional
and succession struggles and ouster of Mujuruites. The
paper also concludes that the purges of Sarah Mahoka
and Eunice Sandi-Moyo from Women’ League; and the
attempt to purge Kasukuwere are a replay of the 2014
debacle, it is the same script. This article argues that the
challenge not to fire Kasukuwere can be seen as
President Mugabe’s strategy to maintain power and
control since he is in charge of the presidium which was
meant to decide Kasukuwere’s fate. The President’s
speech on 27 July, 2017 brought an end on
Kasukuwere’s fate when Mugabe said: ‘Provinces
cannot pass votes of no confidence on politburo
members and those that we appoint. They can do that
to provincial chairpersons but not the politburo’ (Daily
News, & The Herald, 28 July 2017).This article argues
that this is politics of patronage in the ruling party in
order to keep balance of factions. Demonstrations and
protests have become standard operating procedure in
ZANU PF politics. President Robert Mugabe is on record
prohibiting party members from demonstrations
although he has no constitutional power to prevent
demonstrations or to authorise them. Mnangagwa’s
remarks that the ruling party was ‘fumigating’ itself
have been criticised by political observers as such
inflammatory language has the potential to trigger and
fuel violence especially with some of the internal
political conflicts becoming violent.

This article has also found out that ZANU PF is a party
riddled with factions at any given time; Gamatox
versus Weevils in 2014 then Team Lacoste versus
Generation 40 (G40) post 2015. The faction in control
of the media seems to have an added advantage as
the state-controlled media have become weapons to
fight the other faction. In this case, the media,
particularly government owned has been hijacked by
factional leaders to fuel conflict thereby compromising
its fourth estate role of impartially and obijectively
informing and educating readers.

The paper can safely conclude that ZANU PF uses its
own people then dumps them when the party feels
threatened by the very members. The First Lady Grace
Mugabe uses women’s league members to achieve her
ambitions and then purges those members after
accomplishing their ‘duties’. It would seem ruling party
members will never learn that their relationship with
powers that be is that of the ‘dog and the hunter’. The
plots in the ruling party are ever intriguing as factional
and succession battles never seem to end as President
Mugabe’s age causes anxiety in those angling to
succeed him. It would seem Mugabe has lost control of
the party evidenced by events analysed in this article.
The ruling party does not seem concerned about the
nation’s economy which has been sacrificed by their
never ending wars. The current succession dynamics are
complex and intriguing yet healthy for the ruling party
and country to have a successor anointed, as this may
limit factionalism and succession struggles. Despite
President Mugabe’s age, he is still conscious of who
should be his successor; reading between the lines,
behind the scenes, Mugabe is allegedly preparing
Grace to succeed him. It is a matter of time before
Mugabe declares his wife to be the next president
although publicly he says people will decide.

References

Crisis Coalition in Zimbabwe, 2014. Protracted Road to
Transition:  Dissecting  Zimbabwe’s  Conundrum.
Harare

Herman, E. S. & Chomsky, W. 1988. Manufacturing
Consent. The Political Economy of the Mass Media.
London: Vintage.

Matyszak, D. 2015. COUP DE GRACE? Plots and Purges:
Mugabe and ZANU PF’s 6% National Peoples
Congressl.Research and Advocacy Unit, Harare.

Marima, T. 2014. “Zimbabwe-Grace Mugabe’s rise to
power and pole position in succession race.” Daily
Vox/all Africa, October 24, 2014.

Mazarire, G. C. 2011. Discipline and Punishment in
ZANLA: 1964-1979, Journal of Southern African
Studies. Vol. 37, Issue 3: Histories & Legacies of
Punishment in Southern Africa.

McGregor, B. 1997. Live, Direct & Biased? Making
Television News in the Satellite Age. London: Arnold.

MMPZ, 2014. Mugabe under fire. June 11, 2014.
Harare

Mungwari, T. 2016. Representation of political conflict in
the Zimbabwean press: The case of The Herald, The
Sunday Mail, Daily News & The Standard, 1999-
2016. Unpublished PhD thesis. University of South
Africa.

Mungwari, T. & Vhutuza, E. 2016. Representation of
Zimbabwe  War  Veterans  Skirmishes  and
Disillusionment in The Herald & Daily News. Ideal
Journal of Art and Humanities 2 (3) 164-176

Ndlela, N. 2005. The African Paradigm: The coverage of
the Zimbabwean ‘crises’ in the Norwegian media. In

International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 08, pp 766-782, August 2017 781



Mungwari Teddy

Westminster Papers in Communication and Culture. Scudson, M. 2003. The Sociology of News. New York:
Special issue: 71-90. W.W. Norton & Company, Inc.

Ogenga, F. O. 2010. Misrepresentation of the Tekere, E. Z. 2007. A Lifetime of Struggle. SAPES Books.
Zimbabwean crisis by South African Weeklies, 2000- Harare.
2008. PhD Thesis. University of Witwatersrand, Willems, W. 2004, Selection and silence: contesting
Johannesburg. meanings of land in Zimbabwe media. Ecquid Novi:

Research section World Development. 23 (10)

*kkkkkk

782 International Journal of Current Innovation Research, Vol. 3, Issue 8, pp 766-782, August 2017



